Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

ΥΛΙΚΟ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΟ ΠΟΙΜΕΝΑ

 
"Εγώ ειμί ο ποιμήν ο καλός"
ακούσαμε στην ανάγνωση του Ευαγγελίου αυτή την εβδομάδα,
και πάνω σε αυτό μπορούμε να μιλήσουμε με τα παιδιά και να τους εξηγήσουμε την έννοια του καλού ποιμένα:
 
Η ποίμνη ή το ποίμνιο: Το σύνολο των Χριστιανών, η Εκκλησία μας, όπου μέσα σε αυτήν είμαστε προστατευμένοι όπως τα πρόβατα στο μαντρί.
 
 
 
Ο ποιμένας Χριστός: Η αναφορά στον Χριστό ως ποιμένα αφορά το ότι ο Ιησούς είναι αρχηγός, επικεφαλής της Εκκλησίας μας, όπως ο βοσκός είναι επικεφαλής του κοπαδιού.
 
Καθοδηγεί και προστατεύει το κοπάδι του, το ποίμνιό του. Μας προσέχει δηλαδή, νοιάζεται για μας και όταν κάποιος από μας κινδυνέψει ή ξεκόψει, ο Χριστός μας, ως καλός ποιμένας, σπεύδει να μας βρει, να μας βοηθήσει, να μας ξαναπάρει κοντά Του, πίσω σε Αυτόν και την ασφάλειά Του.
 
Αφορά επίσης  την σταυρική θυσία του Ιησού για μας όπως και το πρόβατο θυσιάζεται, σφάζεται για τους ανθρώπους. Εδώ μπορεί να γίνει αναφορά στον Αμνό και την Θεία Κοινωνία.
 
 
Ο Αμνός είναι ο Χριστός, τον οποίο μεταλαμβάνουμε σε κάθε Θεία Λειτουργία ως ποίμνιό Του.
 
 
 
 
 Εδώ μπορούμε να αναφερθούμε στην τέλεση της Αγίας Προσκομιδής και την σφραγίδα του Προσφόρου, προσαρμόζοντας τις πληροφορίες αυτές σύμφωνα με την ηλικία των παιδιών που μας ακούνε και να δώσουμε περισσότερες ή λιγότερες πληροφορίες, καθώς τα μικρά παιδιά μπορεί να δυσκολευτούν.
 
Από το κέντρο του Προσφόρου βγαίνει ο Αμνός, δηλ. το κεντρικό τετράγωνο του σχεδίου με τα γράμματα: ΙΣ ΧΣ ΝΙ ΚΑ (Ιησούς Χριστός νικά). Τα γράμματα αυτά πρέπει να είναι ευδιάκριτα και να φαίνονται καθαρά. Λέγεται Αμνός (αρνάκι), γιατί ο προφήτης Ησαϊας προφήτευσε ότι ο Μεσσίας σαν ένα άκακο αρνάκι θα οδηγηθεί στη θυσία. Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος επιβεβαίωσε αυτή την προφητεία, όταν έδειξε στους μαθητές του τον Μεσσία και είπε: "Να ο αμνός του Θεού" (Ιωάν.1α', 29). Επίσης ο Απόστολος Πέτρος στην Α Επιστολή (1α, 18-19) γράφει:"Ελυτρώθητε εκ της ματαίας υμών αναστροφής... τιμίω αίματι ως αμνού αμώμου και ασπίλου Χριστού".
 
Περισσότερα για τα σύμβολα στην σφραγίδα του Πρόσφορου
 
 
  
Περισσότερα για την παραβολή του Καλού Ποιμένα από το ιστολόγιο του
 
 
  
ΚΑΙ ΜΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΠΟΛΥ ΔΗΜΟΦΙΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΟ ΠΟΙΜΕΝΑ
Να ένα προβατάκι πολύ γλυκό και εύκολο,
για να θυμίζει στα παιδάκια την παραβολή του καλού ποιμένα.
 
 
 

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

 
Τα μικρότερα παιδιά δεν μπορούν εύκολα να καταλάβουν τις κρυμμένες έννοιες πίσω από τις παραβολές.
 
 
Μπορούμε να τα διευκολύνουμε αντιπαραβάλοντας φωτογραφίες για τον ποιμένα, το χαμένο πρόβατο και την ποίμνη
Jesus the Good Shepherd
 
 
 
 

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

 1. Αντιπαράθεση των δύο αυτών εικόνων. Τα παιδιά, αφού τις κοιτάξουν, μπορούν να περιγράψουν το πώς εκλαμβάνουν αυτή την παρομοίωση του ποιμένα και του ποιμνίου με τον Χριστό και τους Ανθρώπους.
 
 
 
 
 
Τι προεκτάσεις έχει στην ζωή μας η αναζήτησή μας από τον Χριστό και η επαναφορά μας κοντά Του;
 
 
2. Η ισχυρή προστασία του Ιησού-ποιμένα μας φροντίζει και μας σώζει και από τους προβατόσχημους λύκους. Τι σημαίνει αυτό;
 
 
 
 
Ας αφήσουμε τα παιδιά να μας πουν ποιοι πιστεύουν ότι είναι οι προβατόσχημοι λύκοι;
Οι αιρετικοί; Οι δήθεν καλοί χριστιανοί; Όσοι μισοξέρουν τα θέματα της Πίστης και τα μεταφέρουν λανθασμένα πολλές φορές; Αυτοί που κόβουν και ράβουν τις εντολές και την Πίστη μας στα μέτρα τους, γιατί έτσι τους βολεύει ή τους συμφέρει;
 
 
3. Τι σημαίνει "να χάσουμε τον δρόμο μας";
Ποιος μας επαναφέρει; Ποιος μας αναζητά;
 
 
 
Και εμπλουτισμός της συζήτησης με τα μεγαλύτερα παιδιά με την τοποθέτηση του πατέρα Παΐσιου:
 
 
Πρόταση: Το επόμενο κείμενο μιλάει προφητικά για διωγμό. Θεωρώ ότι δεν είμαστε αρμόδιοι στο Κατηχητικό να μιλήσουμε για κάτι τέτοιο γιατί τα παιδιά δεν έχουν ψυχικές δυνάμεις να αντέξουν μια τέτοια αγωνία για τα μέλλοντα. Αρκεί να μιλήσουμε γενικά για τις καταστάσεις σήμερα που δυσκολεύουν και οι άνθρωποι αρχίζουν να χωρίζονται σε δύο στρατόπεδα: Αυτοί που καθαρά τάσσονται υπέρ της Πίστεως και επιστρέφουν στην Εκκλησία και αυτοί που ξεκάθαρα ζουν και θα συνεχίσουν να ζουν χωρίς Θεό.

Γέρων Παΐσιος: ""Μία ποίμνη, είς ποιμήν"

 
"....Θα μηχανευτούν οι εχθροί του χριστιανισμού πολλά... αλλά... ο χριστιανισμός ολόκληρος θα ενωθεί. Όχι όμως έτσι που το θέλουν αυτοί που μηχανεύονται την παγκόσμια ένωση των θρησκειών, θέλοντας να υπάρξει επικεφαλής ένας θρησκευτικός ηγέτης. Θα ενωθεί επειδή οι καταστάσεις που θα δημιουργηθούν θα έχουν ως αποτέλεσμα να ξεχωρίσουν τα πρόβατα το Χριστού από τα ερίφια. Το κάθε πρόβατο θα κοιτά να είναι κοντά με τα άλλα πρόβατα και έτσι θα πραγματοποιηθεί το "μία ποίμνη, είς ποιμήν". Προσέξατε; Το βλέπουμε εν μέρει να πραγματοποιείται: οι χριστιανοί έχουν αρχίσει να αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ανθυγιεινό κλίμα και προσπαθούν να φεύγουν από τις αρρωστημένες καταστάσεις. Η άλλη μερίδα θα τρέχει κατά χιλιάδες στα μοναστήρια και στις εκκλησίες.

Σε λίγο θα δείτε σε μια πόλη να υπάρχουν μόνο δύο μερίδες ανθρώπων: αυτοί που θα ζουν άσωτοι και μακριά από το Χριστό ζωή και οι άλλοι, που θα τρέχουν στις αγρυπνίες και στα προσκυνήματα. Μεσαία κατάσταση δεν είναι δυνατόν να υπάρξει"...



Από το βιβλίο "Σκεύος Εκλογής: Γέρων Παΐσιος 1924-1994" του ιερομονάχου Χριστοδούλου του Αγιορείτου.
 
 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΠΟΙΜΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΙΜΕΝΑ:

αμην αμην λεγω υμιν ο μη εισερχομενος δια της θυρας εις την αυλην των προβατων αλλα αναβαινων αλλαχοθεν εκεινος κλεπτης εστιν και ληστης
2 ο δε εισερχομενος δια της θυρας ποιμην εστιν των προβατων
3 τουτω ο θυρωρος ανοιγει και τα προβατα της φωνης αυτου ακουει και τα ιδια προβατα φωνει κατ ονομα και εξαγει αυτα
4 οταν τα ιδια παντα εκβαλη εμπροσθεν αυτων πορευεται και τα προβατα αυτω ακολουθει οτι οιδασιν την φωνην αυτου
5 αλλοτριω δε ου μη ακολουθησουσιν αλλα φευξονται απ αυτου οτι ουκ οιδασιν των αλλοτριων την φωνην
6 ταυτην την παροιμιαν ειπεν αυτοις ο ιησους εκεινοι δε ουκ εγνωσαν τινα ην α ελαλει αυτοις
7 ειπεν ουν παλιν ο ιησους αμην αμην λεγω υμιν οτι εγω ειμι η θυρα των προβατων
8 παντες οσοι ηλθον [προ εμου] κλεπται εισιν και λησται αλλ ουκ ηκουσαν αυτων τα προβατα
9 εγω ειμι η θυρα δι εμου εαν τις εισελθη σωθησεται και εισελευσεται και εξελευσεται και νομην ευρησει Ιω 14:6
10 ο κλεπτης ουκ ερχεται ει μη ινα κλεψη και θυση και απολεση εγω ηλθον ινα ζωην εχωσιν και περισσον εχωσιν
11 εγω ειμι ο ποιμην ο καλος ο ποιμην ο καλος την ψυχην αυτου τιθησιν υπερ των προβατων Ησ 40:11, Ιεζ 34:23, Εβρ 13:20, A' Πέ 5:4
12 ο μισθωτος και ουκ ων ποιμην ου ουκ εστιν τα προβατα ιδια θεωρει τον λυκον ερχομενον και αφιησιν τα προβατα και φευγει και ο λυκος αρπαζει αυτα και σκορπιζει Ζαχ 11:16
13 οτι μισθωτος εστιν και ου μελει αυτω περι των προβατων
14 εγω ειμι ο ποιμην ο καλος και γινωσκω τα εμα και γινωσκουσι με τα εμα Β' Τιμ 2:19
15 καθως γινωσκει με ο πατηρ καγω γινωσκω τον πατερα και την ψυχην μου τιθημι υπερ των προβατων Μτ 11:27, Λκ 10:22, Ιω 6:46, Ιω 7:29
16 και αλλα προβατα εχω α ουκ εστιν εκ της αυλης ταυτης κακεινα δει με αγαγειν και της φωνης μου ακουσουσιν και γενησονται μια ποιμνη εις ποιμην Ιεζ 37:22
(Διευκρίνηση: το παραπάνω σάιτ δεν είδα να αφορά θρησκευτικές παραφυάδες παρά μόνο θεματικές αναφορές στην Βίβλο. Ωστόσο, ας το χρησιμοποιήσετε με διάκριση.
Παρακαλώ να μου επιστήσετε την προσοχή αν διαπιστώσετε κάτι άτοπο.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις