Ειδικά Προγράμματα

Ειδικά προγράμματα που ξεπήδησαν από τις ανάγκες συγκεκριμένων περιοχών και κατηχητικών και με βάση το επίπεδο της πνευματικής κατάρτησης των παιδιών.

Ίσως ένα πρόγραμμα, έτσι όπως διαμορφώθηκε από τις κατηχητικές ανάγκες μιας περιοχής, να μην ταιριάζει στα παιδιά μιας άλλης περιοχής. Εκεί το κατηχητικό μπορεί να είναι πιο εξελιγμένο και να αγγίζει πιο προχωρημένα πατερικά θέματα ή, λόγω νοοτροπίας, να μην μπορεί να δεχθεί κάποια προγράμματα.

Ο κάθε κατηχητής και ο υπεύθυνος ιερέας της ενορίας θα συναποφασίσουν αν ένα πρόγραμμα εφαρμόζεται ή όχι, ανάλογα με τις κατηχητικές ανάγκες της ενορίας τους.


Το παρακάτω πρόγραμμα απευθύνθηκε σε νέους εκτός κατηχητικού, Γυμνασίου και Λυκείου, που εκκλησιάζονταν από ελάχιστα έως καθόλου. Τα τραγούδια αυτά απευθύνθηκαν σε διάφορες ομάδες νέων σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, όπου και κάθε φορά εμπλουτίζονταν και με πιο πρόσφατα τραγούδια.
Το σύνολο των τραγουδιών πραγματοποιήθηκε υπό τη μορφή Σεμιναρίου, περισσότερο αυτογνωσίας παρά κατηχητικού, με σκοπό να λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος των νέων με την Εκκλησία, σεβόμενοι την αποχή τους από τον χώρο της. Πρόκειται για έναν "πνευματικό εμβολιασμό" και όχι για καθαρή κατήχηση.
Για να πλησιάσουμε τα παιδιά αυτά και να προσεγγίσουμε την ψυχή τους, επιλέξαμε τραγούδια που ακούγανε την περίοδο που έγινε το πρόγραμμα. Σημειωτέον ότι, καθώς τα τραγούδια εναλλάσονται γρήγορα και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα το νέο γίνεται παλιό και εκτός μόδας, πρέπει κάθε τέτοιο πρόγραμμα (από την πρώτη φάση της δημιουργίας του έως την τελική της διδασκαλίας του) να πραγματοποιηθεί όσο πιο σύντομα γίνεται, πριν τα παιδιά θεωρήσουν ότι τα ακούσματα αυτά είναι "παλιά" και χάσουν το ενδιαφέρον τους. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να σκεφθούμε ένα παρόμοιο πρόγραμμα φέτος και να το κάνουμε του χρόνου.







ΠΕΣ ΤΟ  Μ’ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ



ΛΟΥΚΑΣ ΓΙΟΡΚΑΣ
STAVENTO
ΚΟΜΗΣ Χ
BO
ΣΤΡΑΤΟΣ ΑΝΤΙΠΑΡΙΩΤΗΣ
KAI AΛΛΟΙ...



ΕΛΑ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ


ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΣΟΥ
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Αν είσαι στο Γυμνάσιο, το Λύκειο ή σπουδάζεις
και ψάχνεσαι, αναρωτιέσαι
και ζητάς απαντήσεις...

έλα μαζί μας, με την ομάδα των νέων
να απαντήσουμε στις αναζητήσεις σου:

ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ
ΘΕΛΩ ΝΑ ΝΟΙΩΘΩ ΣΙΓΟΥΡΙΑ
ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ
Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ
Η ΦΙΛΙΑ
Η ΑΓΑΠΗ
Η ΜΟΝΑΞΙΑ


Μια συζήτηση μεταξύ μας,
στο Κοινοτικό Κέντρο Πόρου.
Υπό την αιγίδα της «Μεταμόρφωσης του Σωτήρος»

Γιατί η ευτυχία σου μας ενδιαφέρει και μας αφορά.





Ποιοί είμαστε και τι κρύβουμε μέσα μας; Πώς θα ανακαλύψουμε και θα εκδηλώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό;


Ξεκινήσαμε μαζί με τα παιδιά αυτό το μεγάλο βήμα, του να διερευνούμε την ζωή και τον εαυτό μας, ώστε να δούμε τα πάντα γύρω μας και μέσα μας με άλλα μάτια.
Αρχικά δημιουργήσαμε "Το βιβλίο της ζωής μου", όπου θέσαμε ερωτήματα στα παιδιά και αυτά κατέγραφαν τις απαντήσεις στο ομώνυμο τετράδιο. Στο επόμενο μάθημα γινόταν συζήτηση πάνω στο ερώτημα που είχαμε θέσει.

Αρχικά, καθώς τα τμήματα ήταν ενωμένα, παρακολουθούσαν όλες οι ηλικίες του δημοτικού την φάση αυτή της κατήχησης. Στην πορεία διαπιστώσαμε ότι μόνο τα παιδιά της Ε' και ΣΤ' παρακολουθούσαν και συζητούσαν άνετα το θεματολόγιο, τα παιδιά της Δ' προσπαθούσαν να λάβουν μέρος ενώ τα πιο μικρά απλώς άκουγαν.

Από το τελικό αποτέλεσμα, δηλαδή την συμμετοχή μόνο των μεγαλύτερων παιδιών και τη μη-συμμετοχή των μικρότερων, αρχικά νόμισα ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να εφαρμοστεί παρά μόνο στα παιδιά της Δ' Δημοτικού και πάνω. Από ένα ερωτηματολόγιο όμως που θέσαμε αργότερα στους γονείς και από τις απαντήσεις που πήραμε είδαμε ότι τα παιδιά είχαν αρχίσει να προβληματίζονται γύρω από εαυτό τους, τη ζωή τους, να θέτουν ερωτήματα στους γονείς και να προσέχουν τις πράξεις τους. Φυσικά αυτό δεν ήταν απόροια μόνο των ειδικών αυτών προγραμμάτων αλλά όλου του κατηχητικού. Με το θέσιμο όμως ερωτημάτων και την παρότρυνση στα παιδιά να τα συζητήσουν με τον εαυτό τους, τους γονείς τους ή και τους φίλους ή συγγενείς, κατά περίπτωση, πιστεύουμε ότι ξεκίνησε μια διαδικασία εσωτερικής συνομιλίας και αναζήτησης και άρχισε να εδραιώνεται, μέσα από την συζήτηση, μια πιο ουσιώδης σχέση με τους γονείς, πράγμα το οποίο ήταν ένα από τα ζητούμενα του προγράμματος αυτού.


ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ, μαθήματα 2009-2010


Στα παιδιά της Ε' και ΣΤ' Δημοτικού, μετά το πέρας των μαθημάτων, κατά τον Ιούνιο, είχαμε μια συνάντηση τύπου "σεμιναρίου" όπου συζητήσαμε θέματα που αφορούσαν την ηλικία τους. 
Σκοπός του προγράμματος αυτόυ ήταν να μιλήσουμε όσο πιο απλά γινόταν και να αφήσουμε τα παιδιά να εκφραστούν πριν θέσουμε εμείς τις απαραίτητες τοποθετήσεις. Εκμαιεύσαμε, κατά κάποιο τρόπο, τις τοποθετήσεις αυτές μέσα από την συζήτηση αντί να τις  θέσουμε ως δεδομένες. Δεν αφήσαμε τα παιδιά να διαβάσουν τα φυλλάδια έως το τέλος του "σεμιναρίου" γιατί θέλαμε καθαρά την άποψή τους και όχι μια απάντηση σύμφωνη με αυτά που γράφαμε.
  
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ 2010 - 2011



Συχνά η συμπεριφορά μας είναι τέτοια ώστε να μην περνάμε απαρατήρητοι. Θέλουμε οι άλλοι να ξέρουν ότι υπάρχουμε και είμαστε εδώ. Η προσωπικότητα ενός νέου είναι πάντα πλούσια και "θορυβώδης": μιλάει δυνατά, γελάει δυνατά, βάζει τη μουσική του δυνατά, τρέχει με το μηχανάκι του κάνοντας θόρυβο, αντιδρά δυναμικά, συχνά υπέρ του δέοντος (παραπάνω από όσο πρέπει).
Το ερώτημα όμως είναι: τι παρουσία έχουμε πραγματικά στη ζωή; Τι μνήμες και τι στίγμα αφήνουμε πίσω μας από όπου περνάμε;
Αντιδρούμε δυναμικά, δρούμε όμως το ίδιο δυναμικά; Έχει διαφορά το ένα με το άλλο.
Το επόμενο κείμενο έχει κάτι να μας πει. Δεν αφορά μεγάλο πρόγραμμα αλλά θα ενταχθεί στο μέλλον σε άλλα προγράμματα.
Το κείμενο αυτό έγινε αυθόρμητα (άλλο μάθημα σκόπευα να κάνω) κάποια μέρα που, για διάφορους λόγους που δεν γνώριζα, τα παιδιά, ζωγραφίζοντας τις σημαίες τις ομάδας τους στην τάξη, τις χρησιμοποιούσαν σαν να ζωγράφιζαν γκράφιτι σε τοίχους: εξέφραζαν όλη την αντίδρασή τους, χρησιμοποιούσαν λέξεις άσχημες για τους φίλους τους και έβγαζαν μια επιθετικότητα που δεν περίμενα να δω.
Άλλαξα λοιπόν το θέμα του μαθήματος και άρχισα να εξηγώ τί ήταν το φωτοστέφανο, πώς είναι συνδεδεμένο με αυτό που είμαστε και αυτό που κάνουμε και τελικά, πώς οι πράξεις, τα λόγια και οι εκφράσεις μας αφήνουν πίσω τους το δικό μας στίγμα στη ζωή, το οποίο αποτυπώνεται στον "καμβά" της και παραμένει όπως αποτυπώνουμε τις ζωγραφιές και τα λόγια μας πάνω στο ύφασμα της σημαίας της ομάδας μας. Τα άσχημα λόγια και έργα παραμένουν ακόμα και όταν εμείς έχουμε περάσει και έχουμε φύγει από κάπου. Ό,τι είπαμε όμως και ό,τι κάναμε θα αφήσει πολύ ισχυρές εντυπώσεις για μας σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Παροτρύναμε τα παιδιά να σπεύδουν πάντοτε να διορθώνουν τα λάθη τους. Τελειώσαμε το μάθημα ζωγραφίζοντας μιαν άλλη σημαία, και τώρα δεν χρειαζόταν να κάνω την παραμικρή παρέμβαση ή διόρθωση για το έργο των παιδιών. Μόνα τους διορθώσανε τις εικόνες και τις εκφράσεις τους και χωρίς τσακωμούς.

Το φωτοστέφανο και το στίγμα μας στη ζωή



Ακολουθεί το πρώτο μέρος ενός βοηθήματος φτιαγμένου ειδικά για νέους που τους απασχολεί η σωστή διαμόρφωση αυτού του τόσο πολύτιμου θησαυρού που τους ανήκει δηλαδή, του εαυτού τους.

Αν και δεν το είπαμε αμέσως στα παιδιά, πρόκειται για μαθήματα που διαμορφώνονται με βάση τον "Αόρατο Πόλεμο" του Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτη.
Η επεξεργασία των μαθημάτων αυτών βρίσκεται υπό εξέλιξη.
 Ακολουθεί ενδεικτικά το πρώτο μάθημα.


ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΩ τον εαυτό μου


Σε κατηχητικά τα οποία είναι νεοσύστατα και τα παιδιά είναι άπειρα από την πατερική διδασκαλία, συχνά υπάρχει προκατάληψη απέναντι στην πατερική διδασκαλία και, δυστυχώς, τα παιδιά και/ή οι γονείς δεν δέχονται εύκολα τις μεγάλες πατερικές μορφές της ορθοδοξίας μας. Αν ο κατηχητής διαπιστώσει κάτι τέτοιο, είναι καλύτερα να κάνει το μάθημά του ή την σειρά των μαθημάτων του, να αφήσει τα παιδιά αλλά και τους γονείς να διαπιστώσουν πόσο ωφέλιμα είναι και στο τέλος να αναφέρει την πατερική πηγή. Αυτό μόνο στην αρχή. Στην πορεία του κατηχητικού εισάγουμε τους πατέρες σιγά-σιγά στην διδασκαλία μας με διακριτικό τρόπο. Πολύ δημοφιλή είναι μικρά χαρτάκια με πατερικά ρητά τα οποία δίνουμε στα παιδιά για να τα δώσουν στους γονείς, οι οποίοι ωφελούνται διαβάζοντάς τα. Έτσι κατηχούνται και οι γονείς.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις