Δευτέρα, 15 Οκτωβρίου 2012

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ: Η ΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Σημαίες των ομάδων
Το δέντρο της ομάδας

Δύο χειροτεχνίες για την πρώτη μέρα στην τάξη

Τα παιδιά σήμερα είναι αποξενωμένα μεταξύ τους ήδη από πολύ μικρή ηλικία.
Γνώμονας των σχέσεών τους είναι ο τσακωμός.
Ακόμα και αν δεν έχουν διαφορές μεταξύ τους, βρίσκουν για να τσακωθούν.
Το διάλειμμα είναι ο μεγάλος πονοκέφαλος των δασκάλων.
 
Η κατάσταση αυτή χαρακτηρίζει και όσα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά στο Κατηχητικό.
 
Είναι σημαντικό να κάνουμε τα παιδιά που έχουμε αναλάβει να γίνουν ομάδα
και να νοιώσουν σαν ένα.
Μία ψυχή και μία καρδιά. Το ένα να στηρίζει το άλλο.
"Ένας για όλους και όλοι για έναν" όπως είχαμε κάποτε σλόγκαν για δραστηριότητα.
 
Αυτό θα γίνει σιγά σιγά. Μέχρι να το δούμε, θα αποθαρρυνθούμε πολλές φορές.
 
Ίσως και να υπερβάλλω αλλά θεωρώ τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα στην Εκκλησία ή το Κατηχητικό τον καθρέπτη για το τι είμαστε και τι κατήχηση κάνουμε.
 
Δεν εξαρτώνται όλα από μας φυσικά αλλά και από τους γονείς και το περιβάλλον των παιδιών.
Δεν είναι εύκολο να εδραιώσουμε καλές σχέσεις όταν το οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον των παιδιών είναι γεμάτο αντιπαλότητες.
 
Ας το προσπαθήσουμε τουλάχιστον, όσο μπορούμε!

 

Α. ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

Το νηπιακό τμήμα μπορεί να περιλαμβάνει παιδιά μέχρι Β' ή Γ' Δημοτικού.
Σε αυτά θα άρεσε η γνωστή χειροτεχνία του Νηπιαγωγείου με το δέντρο του Φθινοπώρου.
Εμείς εδώ ας την κάνουμε το Δέντρο της Ομάδας.
 
 
Το ίδιο δέντρο μπορεί να σχηματιστεί και σε μεγάλο πόστερ, χρησιμοποιώντας χαρτόνι ή μπεζ χαρτί περιτυλίγματος για δέματα που πωλείται με το μέτρο στα βιβλιοπωλεία.
 
 
Πώς γίνεται, λοιπόν, αυτό το δέντρο;
Πάρα πολύ εύκολα!
 


Γεμίζουμε με καφέ δαχτυλομπογιά την παλάμη μας, την ακουμπάμε σε σκληρό χαρτί ή χαρτόνι
και, να! το δεντράκι μας.
Φυσικά, με το πινέλο ζωγραφίζουμε τον κορμό!
Αν θέλουμε, κάνουμε και μια κουφάλα!


Συμπληρώνουμε με γήινα χρώματα (ώχρα, κεραμιδί, μπεζ, καφέ, κίτρινο σκούρο, πορτοκαλί) και λίγο πράσινο τα φύλλα του δέντρου.
 
 
Όσα είναι πάνω στο δέντρο είναι πράσινα, κεραμιδί, σκούρο μπεζ, καφέ, πορτοκαλί σκούρο.
Όσα πέφτουν είναι πιο ανοιχτόχρωμα: μπεζ ανοιχτό, πορτοκαλί ανοιχτό, κίτρινο.

 

Φτιάχνουμε και τον ήλιο, τα χελιδόνια που αποδημούν, χορτάρι (με μπεζ και κίτρινο), τον φλοιό του δέντρου και την κουφάλα.

Ο φλοιός γίνεται με πιο σκούρες γραμμές πάνω στον κορμό.
Η κουφάλα γίνεται με το ίδιο χρώμα γραμμές όπως του φλοιού, αλλά σε στρογγυλό σχήμα.
Έχει άλλο χρώμα το εσωτερικό της (πιο σκούρο, αν και εδώ φαίνεται πιο ανοιχτή) και το εξωτερικό της στόμιο περιγράφεται με σκούρο χρώμα ώστε να ξεχωρίζει.

Το πιο διασκεδαστικό είναι η παλάμη πάνω στο χαρτόνι.
Από κει και πέρα, την γεμίζετε όσο θέλετε και με ό,τι θέλετε: φυλλαράκια, πουλάκια, φρουτάκια (να είναι λεμόνια ή πορτοκάλια καλύτερα, που είναι και η εποχή τους).

 
 
Πάνω σε κάθε παλάμη βάζουμε μία φωτογραφία του κάθε παιδιού με το όνομά του.
Είτε γίνει πόστερ είτε ατομικό, οι οδηγίες είναι ίδιες και δίνονται παρακάτω.
Αυτό θα είναι το Δέντρο της Ομάδας που θα μας ενώνει.
Ας έχουμε μία μικρή εικόνα του Χριστού για το κέντρο.
Μου αρέσει η εικόνα της Ανάστασης, όπου ο Χριστός πιάνει (αρπάζει) από το χέρι τον Αδάμ και την Εύα.
Ας εξηγήσουμε στα παιδιά ότι έτσι, κρατώντας μας από το χέρι, μας τραβάει και εμάς κοντά του για να μας προστατέψει, να μας σώσει από το κακό και να μην χαθούμε.
Ας την κρεμάσουμε στο κέντρο του δέντρου και γύρω-γύρω τις φωτογραφίες όλων.
Μην ξεχνάτε να βάλετε και την φωτογραφία του κατηχητή ή της κατηχήτριας.
 
 
Θέλετε να το κάνετε πιο ενδιαφέρον;
Ένα δενδρόσπιτο γεμάτο παιδιά.
Όλα τα παιδιά τα συναρπάζει η ιδέα του δενδρόσπιτου.
Κάντε το δέντρο όπως είπαμε, βάλτε του πράσινη φυλλωσιά και διαμορφώστε τον κορμό σε σπιτάκι με παραθυράκια και φωτογραφίες όλης της ομάδας στα παράθυρα και τα κλαδιά του.
 
 
 
Μια άλλη παραλλαγή, το Δέντρο της Καρδιάς όλης της Ομάδας.
Δέντρο και κλαδιά από τις παλάμες των παιδιών μόνο που τα φύλλα του είναι όμορφες καρδιές.
Κάντε τις καρδιές με σπάγγο ή ζωγραφιστές και κολλήστε μέσα σ' αυτές φωτογραφίες και ονόματα.
 
ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ
 
 
Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να επιλέξουν ένα φόντο σκούρο για το δέντρο τους ή...
 
να φτιάξουν μία μεγάλη καρδιά. Η καρδιά των παιδιών του Κατηχητικού που χτυπάει σαν μία.
Βέβαια η καρδιά θα αρέσει και στα παιδιά των μικρών τμημάτων.
 
Εσείς θα επιλέξετε.
 
 

Β. Η ΣΗΜΑΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

 
 
Την φτιάξαμε για πρώτη φορά σε μία εκδρομή με ομαδικό παιχνίδι και κυνήγι θησαυρού, οπότε οι σημαίες ζωγραφίστηκαν επιτόπου από τα παιδιά, μετά τον σχηματισμό ομάδων.
 
Στην Κεφαλλονιά δεν υπάρχουν εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις και θέλαμε να δώσουμε
την ευκαιρία στα παιδιά να νοιώσουν σαν σε κατασκήνωση.
 Έτσι εισαγάγαμε μέσα στο παιχνίδι και τις σημαίες της ομάδας.
 

 
Όταν είδαμε την χαρά με την οποία την ζωγράφιζαν, αποφασίσαμε να την υιοθετήσουμε και στην αίθουσα.


Μετά τον σχηματισμό των πρώτων ομάδων (αρχικά ήμασταν όλες οι ηλικίες και τα τμήματα μαζί, οπότε η σημαία οριοθετούσε τον χώρο - τραπέζι της κάθε ομάδας
 αναλόγως της ηλικίας ή του φύλου),
τα παιδιά έπεσαν κυριολεκτικά με τα μούτρα να ζωγραφίζουν την σημαία τους.

 
Οι μικρές ομάδες...
 

Οι μεσαίες ομάδες...

 
Και οι μεγαλύτερες...
 
 
Έδωσαν όνομα στην ομάδα τους, έγραψαν τα ονόματά τους και ζωγράφιζαν κάτι που ήθελαν.
 
 
Στη συνέχεια έβαφαν με γκλίτερ τα σχέδιά τους.


 
 
Φτιάξαμε βάσεις με πηλό (χρησιμοποιήσαμε για κάθε σημαία μισό πακέτο πηλό) 
και σχηματίσαμε τα κοντάρια με καλάμι μπαμπού.
 
 
Παραλλαγή: Την επόμενη χρονιά, τα παιδιά ήθελαν να φτιάξουν το καθένα μία τριγωνική σημαία σε χαρτί. Σκέφθηκα να τις κρεμάσω όλες σε σκοινάκι και να στολίσουμε έτσι την αίθουσα από άκρη σε άκρη (όχι αυτές τις φωτογραφίας).
Μπορείτε να το οργανώσετε και έτσι αν θέλετε.
 
Παροτρύνετε το κάθε παιδί να γράψει και κάτι από το Κατηχητικό που του έκανε εντύπωση: πχ. Το Κατηχητικό είναι αγάπη, Στο Κατηχητικό είμαστε ομάδα, Ένας για όλους και όλοι για έναν (αυτό μπορεί να γίνει θέμα ομαδικής δραστηριότητας), Κατηχητικό Φωλιά, στο Καράβι με τον Χριστό (όπως παρομοιάζεται η Εκκλησία) κλπ.
 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΣΗΜΑΙΩΝ

 
Καθώς το συγκεκριμένο Κατηχητικό ήταν νεοσύστατο, δεν δώσαμε περιορισμούς στα σχέδια ή το όνομα της ομάδας. Δεν θέλαμε για πρώτη φορά να δώσουμε όρια και όρους για κάτι που τα παιδιά δεν είχαν ξαναζήσει και δεν είχαν εμπειρίες από αυτό. Έτσι τα αφήσαμε μόνα τους να εκφραστούν.
Αν έχετε ήδη οργανωμένα Κατηχητικά, μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά να γράψουν κάτι από αυτά που έζησαν στο Κατηχητικό, ένα σλόγκαν που να ταιριάζει, ένα πατερικό ρητό που τους άρεσε, ένας λόγος ή μια κεντρική ιδέα από την Βίβλο ή κάποια αφήγηση κλπ.
Όταν ζητήσαμε από τα παιδιά να σχηματίσουν ομάδες 3-4 παιδιών, με έκπληξη είδαμε ότι υπήρχαν παιδιά τα οποία επιζητούσαν να μείνουν μόνα τους και αρνούνταν πεισματικά να κάνουν παρέα με τα άλλα.
Είδαμε επίσης ότι υπήρχαν παιδιά τα οποία ήταν παντελώς διωγμένα από τα άλλα.
Καθώς επίσης και παιδιά τα οποία στην σημαία έγραφαν υβριστικά λόγια!
Με έκπληξη είδαμε ότι έβγαζαν πάνω στις σημαίες τα απωθημένα τους.
 
Δεν σκεφτήκαμε να απαγορέψουμε εκ των προτέρων τα άσχημα λόγια γιατί δεν το φανταζόμασταν ότι παιδιά Δημοτικού θα μπορούσαν να κάνουν κάτι τέτοιο στην σημαία.
 
Αμέσως μιλήσαμε για το στίγμα που αφήνουμε στην ζωή μας με τα λόγια, τις πράξεις και την παρουσία μας.
Για το πως ό,τι λέμε, γράφουμε ή κάνουμε αφήνει για καιρό δυσμενείς ή ευχάριστες εντυπώσεις για μας και επηρεάζουν ανάλογα την ζωή και το περιβάλλον μας.
Και πως, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι πράξεις και τα λόγια μας μένουν ανεξίτηλα (ή σχεδόν ανεξίτηλα) ή για πάρα πολύ καιρό μεταδίδοντας την ανάλογη εικόνα για μας.
Αργότερα μπορεί να μετανιώσουμε για ό,τι κάναμε, είπαμε ή γράψαμε αλλά δύσκολα σβήνει από την εικόνα και την μνήμη των άλλων.
 
Τους υπενθυμίσαμε ότι οι σημαίες αυτές θα μείνουν εκεί για χρόνια, με τα ονόματά τους πάνω και όλα αυτά τα ασχημόλογα που χρησιμοποίησαν. Τα αφήσαμε να σκεφθούν τι ζωή θα ήθελαν να ακολουθήσουν: με ωραίες στιγμές ή με όλα τα άσχημα επάνω της;
Εξηγήσαμε πως την ζωή μας την φτιάχνουμε εμείς με τις πράξεις και τις αποφάσεις μας.
Άσχημες πράξεις, λόγια, αποφάσεις ή σκέψεις; Άσχημη ζωή!
Όμορφες, καλές, θετικές, ενθαρρυντικές σκέψεις, λόγια, αποφάσεις και πράξεις; Όμορφη ζωή!
 
Έτσι ρωτήσαμε αν υπήρχαν παιδιά τα οποία μπορεί να ήθελαν να αλλάξουν την σημαία τους και να γράψουν ή να ζωγραφίσουν κάτι άλλο.
Αμέσως οι απαράδεκτες σημαίες άλλαξαν. Ευτυχώς!
 
Τα παροτρύναμε να προσέχουν τι λένε και τι κάνουν από δω και πέρα, καθώς "ό,τι γράφει δεν ξεγράφει" όπως λέει η παροιμία ή τουλάχιστον δεν ξεγράφει εύκολα.
 
 Από δω και πέρα, για να μην το διακινδυνέψουμε ξανά, απαγορευτικό από την αρχή για τις άσεμνες εκφράσεις. Αυτό είναι κάτι το οποίο ορισμένα παιδιά (και ειδικά αυτά που δεν είχαν ξανά επαφή με κατηχητικές ομάδες) δεν το θεωρούν δεδομένο.
Εν κατακλείδι, η δημιουργία της σημαίας της ομάδας αλλά και ο σχηματισμός των ομάδων μας βοήθησε να διαπιστώσουμε προβλήματα σχέσεων τα οποία δεν φανταζόμασταν ότι θα υπήρχαν μέχρι αυτού του βαθμού.
 
Η χαρά μας στο μέλλον ήταν ότι όλα αυτά σιγά-σιγά εξαλείφθηκαν, για όσα παιδιά συνέχισαν να παρακολουθούν το Κατηχητικό.
 
Τα παιδιά που είχαμε κοντά μας, μας έδωσαν την μεγάλη χαρά να τα δούμε σιγά-σιγά σαν μια ομάδα πάρα πολύ δεμένη μεταξύ της και έτσι συνέχισαν και στο μέλλον.
 
 

 Γ. ΟΜΑΔΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

 
Αν επιλέξετε να παίξετε και ένα ή περισσότερα ομαδικά παιχνίδια
την πρώτη μέρα του Κατηχητικού, τότε μπορείτε να μπείτε
στην σταθερή σελίδα
 καθώς και στην ετικέτα
του ιστολογίου μας.
 
 
ΚΑΛΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις