Παρασκευή 6 Ιουλίου 2012

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ ΘΕΜΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ


 

ΘΕΜΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ:

1. ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ, ΑΠΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΛΟΓΩΝ

ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ


Ακολουθεί η ανακοίνωση του θέματος:
 
Κυρίως για τα μεγαλύτερα παιδιά. Μπορεί να είναι ζωγραφική ή κολλάζ.
 
« Ο Θεός έχει βάλει μία δύναμη μέσα στην ψυχή του ανθρώπου. Απ’ αυτόν εξαρτάται πώς τη διοχετεύει, για το καλό ή για το κακό. Αν το καλό το παρομοιάσομε με ανθόκηπο γεμάτο λουλούδια, δέντρα και φυτά, ενώ το κακό με αγκάθια και τη δύναμη με νερό, τότε μπορεί να συμβεί το εξής: όταν το νερό το διοχετεύσομε προς τον ανθόκηπο, τότε όλα τα φυτά αναπτύσσονται, πρασινίζουν, ανθίζουν, ζωογονούνται. Την ίδια στιγμή τ’ αγκάθια, επειδή δεν ποτίζονται, μαραίνονται, χάνονται. Και το αντίθετο».
 
Απόσπασμα από το βιβλίο «Βίος και Λόγοι», 
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
Εκδ. Ι.Μ. Χρυσοπηγής
 
Πώς φαντάζεστε εσείς, παιδιά, αυτή την εικόνα; Τί ονόματα θα είχαν τα λουλούδια του δικού σας κήπου; Αγάπη, χαρά, καλοσύνη, συγχωρητικότητα, ευγένεια, θάρρος, αλληλοβοήθεια, ηρεμία...; Και τι ονόματα θα δίνατε στον ξερό κήπο με τα αγκάθια; Δηλαδή, τι ελαττώματα θα θέλατε να ξεραθούν από τον κήπο της ζωής σας; Τοποθετήστε στην εικόνα, αν θέλετε και τον Χριστό να κατευθύνει τη μεγάλη δύναμη του νερού, δηλ. της ισχύος του χαρακτήρα μας και ό,τι άλλο θέλετε να περιέχει η εικόνα σχετικά με το θέμα.
 
 

2. ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ ΘΕΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ Ή ΤΗΝ ΕΞΟΧΗ

Η ανακοίνωση του θέματος:


Για όλα τα παιδιά, μεγάλα και μικρά. Με φωτογραφική μηχανή.

«Στιγμές από το Καλοκαίρι»

Φωτογραφίζουμε ό,τι μας αρέσει. Κάτι στη φύση, σε έναν κήπο, μια ξύλινη αυλόπορτα με όμορφο χρώμα, ένα καραβάκι με πανιά,ένα ηλιοβασίλεμα, την πλατεία ή τους φίλους μας, τους γονείς μας, εικόνες από μία γιορτή ή εκδρομή και ό,τι άλλο μας αρέσει.

Το θέμα αυτό μπορεί να ξεκινήσει τώρα, τον Ιούλιο, να το επεξεργαστούν σιγά-σιγά τα παιδιά, να το παραδώσουν στους κατηχητές τους και τον Αύγουστο ή Σεπτέμβρη οι κατηχητές με την ησυχία τους να αρχίσουν να οργανώνουν την έκθεση, είτε στα πλαίσια της εκδήλωσης λήξεως των Θερινών Προγραμμάτων, είτε στα πλαίσια της έναρξης του νέου κατηχητικού έτους, τον Οκτώβρη.

Μην το αφήσετε για το τέλος με την ιδέα ότι υπάρχει ακόμα χρόνος. Θα δείτε ότι τα παιδιά χρειάζονται συνεχώς παρακίνηση και υπενθύμιση ώστε να μην βγείτε εκτός προγράμματος ή να μείνετε με ελάχιστες συμμετοχές. Τον Αύγουστο επίσης, πολλά παιδιά θα φύγουν, οι Εκκλησίες των πόλεων θα αδειάσουν, οπότε δεν θα υπάρχει τότε ευκαιρία για προετοιμασία θέματος.

Η γνώμη μου είναι πως, αν δώσετε το θέμα στα παιδιά να το ετοιμάσουν κατά την διάρκεια των διακοπών, το πιο πιθανό θα είναι να το ξεχάσουν. Μπορείτε όμως να το ετοιμάσετε σαν ομάδα τώρα, στα θερινά προγράμματα και να δεχθείτε συμπληρωματικές συμμετοχές από ό,τι τα παιδιά θα ετοιμάσουν και μόνα τους κατά την διάρκεια των διακοπών.

Για την έκθεση των έργων μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φελιζόλ όπου θα καρφιτσώσετε με καρφίτσες, και όχι με πινέζες, τα έργα των παιδιών.

Να και η αφίσα όπως εκδόθηκε και δόθηκε και στα παιδιά, με τα δύο θέματα μαζί.
Έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας



ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ

ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ

1ΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟ


ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ-ΟΔΗΓΟΣ ΠΟΥ ΚΑΝΑΜΕ
ΣΑΝ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ




ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Έργο παιδιού που μόλις είχε διαβάσει το βιβλίο
"Από την Εγώπολη στην Εσύπολη", γι' αυτό και υπάρχει η
κυρα-Διάκριση στο έργο του.





Έχει σημασία πώς το παιδί αυτό τοποθετεί στο χωράφι του κακού κήπου τους ανθρώπους ή τους χωριανούς ενώ στον καλό κήπο το φεγγάρι και τα αστέρια (όχι ανθρώπους ή φίλους, ή αδέλφια, οικογένεια, καλούς δασκάλους κλπ.)

Αυτό, ή ό,τι σαν και αυτό παρουσιαστεί στα σχέδια των παιδιών και είναι αξιοπρόσεκτο, μπορεί να συζητηθεί στην τάξη και να παρουσιάσει κάθε παιδί το έργο του εξηγώντας το σκεπτικό του και το περιεχόμενο του κάθε κήπου του.








Έργο παιδιού νηπιαγωγείου


Το έργο αυτό είναι εμπνευσμένο από ανάγνωσμα της Παλαιάς Διαθήκης που διάβασε το παιδί λίγο καιρό πριν και του έκανε εντύπωση:
ΜΕΝΕ, ΘΕΚΕΛ, ΦΕΡΕΣ, που αναφέρονται στην Παλαιά Διαθήκη (ΔΑΝΙΗΛ, Κεφ. Ε στιχ. 25). Ο Βασιλιάς Βαλτάσαρ πήρε τις τρεις αυτές λέξεις σαν μήνυμα από τον Θεό και κάλεσε τον Δανιήλ να τις ερμηνεύσει. Ο Δανιήλ ερμήνευσε και του είπε: «Για τον έκλυτο και άδικο βίο που έκανες βασιλιά μου, ο Θεός σου παραγγέλλει, πώς σ’ εμέτρησε (δηλαδή σε έκρινε), σε ζύγισε (δηλαδή σε δίκασε) και ευρέθης ελλιπής και τη βασιλεία σου, αφού είσαι ανάξιος, θα σου την πάρει και θα τη μοιράσει στους Μήδους.

Βλέπουμε, λοιπόν, πώς ό,τι το παιδί ζει και βιώνει καθημερινά αλλά και με ό,τι ασχολείται, συζητάει ή διαβάζει, όλα αυτά σκιαγραφούν την δημιουργία του στο Κατηχητικό. Είναι σημαντικό επομένως ο κατηχητής να "πιάνει" τα μηνύματα αυτά μέσα από τα έργα των παιδιών και να συζητάει μαζί τους τα θέματα που μπορούν να συζητηθούν και να βελτιωθούν. Απαραίτητο είναι, αν ο κατηχητής δει κάποτε σε έκθεση, συζήτηση, ζωγραφική, σχόλιο κλπ αναφορές στην προσωπική ζωή του παιδιού ή την οικογενειακή του, να μην αφήσει να αναφερθούν μπροστά στα άλλα παιδιά στοιχεία πολύ προσωπικά. Τα παιδιά τα μεταφέρουν στους γονείς τους και, άθελά μας, γίνεται ανεπιθύμητο κουτσομπολιό από τις εξομολογήσεις των παιδιών στο κατηχητικό. Αν ο κατηχητής νομίζει ότι κάτι πρέπει να συζητήσει με το παιδί ώστε να το βοηθήσει, αυτό μπορεί να το κάνει στο τέλος, σε προσωπική συνομιλία χωρίς ΠΟΤΕ να ρωτάει λεπτομέρειες της προσωπικής του ζωής. Αυτό είναι δουλειά του ιερέα της ενορίας κατά την εξομολόγηση. Τα γενικά σημεία όμως της ανάπτυξης των θεμάτων από τα έργα των παιδιών μπορούν άφοβα να συζητηθούν στην τάξη χωρίς αναφορές σε προσωπικές λεπτομέρειες της ζωής των παιδιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις