Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2013

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΠΙΦΑΝΕΙΟΥ ΚΑΙ ΑΘΕΟΥ

 

 
Μία μοναδική συζήτηση καταπέλτης μεταξύ του Γέροντα Επιφανείου και ενός άθεου, τέτοια που εμείς, ακόμα και ως κατηχητές, δύσκολα θα κάναμε.
 
Την Κυριακή μετά τα Φώτα γίνεται λόγος για τον φωτισμό του ανθρωπίνου γένους από τον ίδιο τον Χριστό και τους Αποστόλους, Προφήτες, Ευαγγελιστές, Ποιμένες, Διδασκάλους.
 
Κινούμενοι μέσα στο πλαίσιο αυτό μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά τα εξής:
 
Α. ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ
 
Προβολή του βίντεο αυτού ή ανάγνωση του διαλόγου, τον οποίο βρίσκουμε εύκολα στο διαδίκτυο.
Τα παιδιά όμως πιο εύκολα αφομοιώνουν την κινούμενη εικόνα παρά την ανάγνωση ή ακρόαση. 
 
Ίσως να μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε στην προβολή του βίντεο και την συζήτηση και τα μικρότερα παιδιά, 5ης και 6ης Δημοτικού, αλλά έχω αμφιβολίες αν θα καταλάβουν όλη την σκέψη του πατρός Επιφανείου και τον διάλογο.
 
Η αδιάσειστη επιχειρηματολογία του Γέροντα θα βοηθήσει και εμάς να διαλύσουμε τυχόν σκέψεις και αμφιβολίες που μπορεί να έχουν τα παιδιά στο μυαλό τους και να μην το λένε, καθώς σήμερα είναι όλα ανακατεμένα.
 
Μπερδεμένες ιδεολογίες, απόψεις, μπερδεμένοι και μπλεγμένοι φίλοι, άθεοι γονείς ή συγγενείς  μπορεί να είναι ο ιστός που θα πιάσει τα παιδιά μας αν δεν φροντίσουμε έγκαιρα, πριν πέσουν μέσα ή όσο τον γυροφέρνουν, να τα διαφωτίσουμε.
 
Φυσικά, μετά το βίντεο θα ακολουθήσει συζήτηση με τα παιδιά, όπου επιβάλλεται να ακουστούν οι απόψεις τους.
 
Εννοείται πως στο Κατηχητικό πρέπει τα παιδιά να νοιώθουν ελεύθερα να εκφράσουν κάθε άποψη, αλλιώς δεν θα έχουμε γνώση για το τι υπάρχει μέσα τους.
 
Ας μην είμαστε αντιδραστικοί απέναντι σε απαράδεκτες απόψεις, αλλά να εξηγήσουμε με ηρεμία τις σωστές τοποθετήσεις της Πίστης μας. Πρέπει να κάνουμε το κάθε παιδί να καταλάβει, όχι να νοιώσει ότι το πολεμάμε.
 
Μου έχουν τύχει επίσης παιδιά θρησκευόμενων οικογενειών που έδιναν τις σωστές απαντήσεις αμέσως, αλλά σαν να είχαν μάθει καλά το μάθημά τους. Δεν τις βίωναν.
Ας κάνουμε μια διερεύνηση κατά πόσον τα παιδιά καταλαβαίνουν και εννοούν αυτό που μας λένε ή μας το λένε για να μείνουμε εμείς ευχαριστημένοι από αυτά.
Ας τους κάνουμε ερωτήσεις πάνω σε αυτό που λένε, ας τους ζητήσουμε να μας το εξηγήσουν καλύτερα και να μας φέρουν παραδείγματα, ώστε να αναδυθεί η πραγματική άποψή τους ή να κατανοήσουν καλύτερα αυτό που μέχρι τώρα είχαν μάθει σαν παπαγαλάκια.
 
Β. ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΓΑΛΩΝ ΤΑΞΕΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΛΥΚΕΙΟΥ
 
Ένα γερό θέμα συζήτησης με τα μεγαλύτερα παιδιά, Γυμνασίου-Λυκείου και της 5ης-6ης Δημοτικού την Κυριακή μετά τα Φώτα, είναι ο φωτισμός όλης της Ανθρωπότητας.
Στον Απόστολο προσεγγίζεται το θέμα του φωτισμού των ανθρώπων, την αποστολή για τον φωτισμό μας των Αποστόλων, Προφητών, Ευαγγελιστών, Ποιμένων και Διδασκάλων ενώ στο Ευαγγέλιο αναφέρεται η προφητεία του Ησαΐα "ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει φῶς εἶδεν μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς. 17 Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς κηρύσσειν καὶ λέγειν· Μετανοεῖτε· ἤγγικεν γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν"
Τι σημαίνουν όλα αυτά;
 
Ποιο μπορεί να ήταν το σκοτάδι όπου ζούσαν οι άνθρωποι;
Ξεχνάμε ότι και πριν τον ερχομό του Χριστού είχαν δημιουργηθεί μεγάλοι, σπουδαίοι πολιτισμοί (Κινέζικη Δυναστεία, Αιγυπτιακός,  Αραβικός, Αρχαίος Ελληνικός και Ρωμαϊκός Πολιτισμός), υπήρχε πληθώρα συγγραμμάτων και λογίων, πλήθος ναών και θρησκειών, αλλά και ανακαλύψεων (πχ. οι ανακαλύψεις των Κινέζων, οι τέχνες και οι επιστήμες των Αρχαίων Ελλήνων, οι αξιόλογες πολεμικές εφευρέσεις και στρατηγικές είναι λίγα μόνο από αυτά που μπορούμε να αναφέρουμε.
 
Τότε πού ήταν το σκοτάδι;
Μα στο βάθος του εαυτού τους.
Οι αρχαίοι λαοί είχαν πολλά καταφέρει, τέχνες- επιστήμες-ανακαλύψεις- μεγαλεπήβολους ναούς, βιβλιοθήκες, ανάκτορα και κτήρια, αλλά παρ' όλα αυτά ζούσαν στο σκοτάδι.
Ας θυμηθούμε όλες τις ειδωλολατρικές θρησκείες. Είχαν όλες ατέλειες. Ή θα λάτρευαν τα ζώα και τα είδωλα όχι σαν σύμβολα αλλά σαν πραγματικούς θεούς ή θα λάτρευαν θεούς με ατέλειες, που δεν τα βρίσκανε μεταξύ τους και των οποίων η θεϊκή ιδιότητα ήταν ανακατεμένη με ανθρώπινες αδυναμίες, μίση, έριδες, πλεονεξία, εμπάθεια και άλλα πολλά χαρακτηριστικά που μόνο παραδεισένια δεν μας κάνουν την ζωή, ούτε σήμερα ούτε και εκείνης της εποχής.
 
Μπορούμε να τονίσουμε στα παιδιά πως η σωστή πίστη από τα έργα της φαίνεται, οπότε η ειδωλολατρία κατέληξε να καίει, να σκοτώνει και να κατακρεουργεί, προς μεγάλη ευχαρίστηση των θεατών, στα θέατρα και τις αρένες όσους άρχισαν να πιστεύουν στον Χριστιανισμό. Αυτό δεν είναι σκότος; Ποιοι σκοτώνουν σήμερα και μάλιστα με τόση ευχαρίστηση; Οι άνθρωποι του Θεού;
 
Και τέλος, ας μεταφερθούμε στην σημερινή εποχή, όπου μία τρέλα επικρατεί. Μία εποχή όπου όλοι, από πολιτικούς μέχρι δασκάλους και μορφωμένους ανθρώπους, αρνούνται τον Χριστό.
 
Και ιδού πού μας οδήγησε η ζωή χωρίς Χριστό:
Διαδηλώσεις...
 
 
Καταστροφές...
 
 
Ρατσισμός...
 
 
Κακοποίηση των πλασμάτων του Θεού...
 
 
Εγκατάλειψη...
 
 
Φτώχεια...
 
 
Κλεψιά...
 
 
Ερημιά...
 
 
και μοναξιά μέσα σε ένα πλήθος, εκατομμυρίων, ανθρώπων...
 
 
ΚΑΙ ΤΙ ΕΧΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ, ΩΣ ΑΝΤΙΠΟΔΑ, Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ;




Συμπάθεια και συμπαράσταση...


Προστασία...
 
  
 
Αλληλεγγύη...
 
Αγάπη...

 
Ιεραποστολικό έργο, κατά του ρατσισμού και υπέρ της αλληλοβοήθειας
 
Ενότητα...
 
 
 
Συμφιλίωση...
Ελπίδα...
 
 
Δημιουργία...
 
 
Αγάπη για την ύπαρξη, αυτογνωσία...
 
 
Γλυκιά Πίστη...
 
 
Ευγνωμοσύνη...
 


Συντροφιά και χαρά, όπως κυριαρχεί στις παρέες των Κατηχητικών.

Και ακόμα:

Πίστη, Αγάπη, Γαλήνη, Ευτυχία, Συμπαράσταση στους φτωχούς, τους μόνους, τους κρατούμενους, συντροφιά και βοήθεια στους αρρώστους, Παρηγοριά στους μόνους και τους απελπισμένους ή τους πονεμένους, Βοήθεια σε όσους έχουν ανάγκη από τροφή, ρούχα, σπίτι, θέρμανση, Ψυχαγωγία των λυπημένων, των γερόντων, των ορφανών...

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΑΘΕΝΑ ΑΠΟ ΚΑΤΙ, ΠΑΝΩ ΣΕ ΕΝΑΝ ΠΙΝΑΚΑ Ή ΜΕΓΑΛΟ ΧΑΡΤΟΝΙ ΜΕ ΕΝΑ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ (ΕΝΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙ, ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ, ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ, ΧΕΡΙΑ ΕΝΩΜΕΝΑ ΚΛΠ.) . ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΥΝ ΤΙ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΚΑΛΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΛΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.


Γ. ΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

Εκεί πιστεύω ότι δεν θα έπρεπε να δείξουμε τις παραπάνω φωτογραφίες, αν και τα βλέπουν όλα αυτά από την τηλεόραση όταν βλέπουν ειδήσεις οι γονείς τους, παρ' όλα αυτά, με τα πολύ μικρά παιδιά θα προτιμούσα η συζήτηση να περιοριστεί στους τσακωμούς στο σχολείο και την ταραχή μετά από μία παρεξήγηση με τον καλύτερό τους φίλο ή την αναστάτωση στο σπίτι (γιατί κακά τα ψέμματα, στα περισσότερα σπίτια, λόγω κρίσης, οι περισσότερες οικογένειες τσακώνονται).

Αυτό αρκεί για να τα κάνουμε να αναλογιστούν πόσο άσχημο είναι να είμαστε μόνοι ή θυμωμένοι με τους άλλους και να τους χτυπάμε ή να μας πονάνε.

Και στην συνέχεια μπορούμε να απαριθμήσουμε με όλα τα παιδάκια όλα τα καλά που μπορεί να ζήσει κανείς με τον Χριστό.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΙΧΟΥ ΜΕ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΣ

Σε ένα χαρτόνι σχεδιάζουμε δύο κόσμους (το χωρίζουμε σε δύο μισά)
Στον ένα κόσμο (ή το ένα μισό) βασιλεύει το σκοτάδι και στον άλλο το φως.

Κόβουμε από περιοδικά, εφημερίδες ή εκτυπώνουμε από το ίντερνετ εικόνες με ανθρώπους ή παιδιά που τσακώνονται, πεισμώνουν, κλαίνε, ή άστεγους (είναι σοκαριστικό αλλά το βλέπουν και το ακούνε κάθε μέρα τα παιδιά, ειδικά στην Αθήνα), αλλά και χαρούμενα προσωπάκια, ανθρώπους που γελούν, παρεούλες, ευτυχισμένες οικογένειες, παιδιά που φιλάνε τον παππού τους, χαρούμενα σπίτια, όμορφη φύση, φωτεινή ζωή!

Το κάθε παιδί θα πάρει και από μία εικόνα που θα του δώσουμε στην τύχη, θα την κοιτάξει και θα την κολλήσει στο σωστό μισό, το φωτεινό ή το σκοτεινό, του χαρτονιού, εξηγώντας στους υπόλοιπους γιατί έκανε αυτή την επιλογή.

Αυτό θα είναι ένα από τα έργα-δραστηριότητες των παιδιών που θα παραμείνει κρεμμασμένο στον τοίχο του Κατηχητικού μας, και θα θυμίζει στα παιδιά για όλη τους την ζωή την διαφορά του να ζεις χωρίς Χριστό στο σκοτάδι και με τον Χριστό μέσα στο φως.

Καλή επιτυχία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Δημοφιλείς αναρτήσεις