Αν και η επίσημη έναρξη των Κατηχητικών Σχολείων απέχει κάπως, τώρα είναι η ώρα για την προετοιμασία των παιδιών για το Κατηχητικό.
Οι λόγοι είναι πολλοί και απλοί:
1. Μπορεί το Κατηχητικό σε κάποιες ενορίες να ξεκινάει για πρώτη φορά, οπότε κάποια παιδιά και ορισμένοι γονείς ίσως είναι σκεπτικοί ή και επιφυλακτικοί.
2. Τα παιδιά μεγαλώνουν και μπορεί να έχουν αρχίσει να σκέφτονται ότι το Κατηχητικό δεν τους χρειάζεται άλλο.
3. Συχνά το Καλοκαίρι, αλλά και κατά την διάρκεια του σχολικού έτους, γίνονται συζητήσεις μεταξύ των παιδιών κατά τις οποίες "φίλοι" των παιδιών τα κοροϊδεύουν για το λόγο ότι πάνε Κατηχητικό, με αποτέλεσμα τα παιδιά του Κατηχητικού να ντρέπονται να ξαναπάνε την επόμενη χρονιά.
Και φυσικά, υπάρχουν πάντα τα παιδιά που το αγαπήσανε το Κατηχητικό και περιμένουν με αδημονία να ξαναβρούν την παρέα των παιδιών της Κυριακής (ή του Σαββάτου).
Σε κάθε περίπτωση θα ήταν καλό και τα παιδιά εκείνα να συναντηθούν νωρίτερα ώστε να προετοιμαστούν ψυχικά και πνευματικά σε ένα κλίμα χαράς και παιχνιδιού που θα βγάλει τα παιδιά αλλά και ορισμένους γονείς από την οπισθοδρομική ιδέα ότι το Κατηχητικό είναι μάθημα, που κάνει τα παιδιά στρατιωτάκια, απαιτείται αγέλαστη σοβαρότητα και άλλα πολλά.
Το Κατηχητικό δεν είναι μάθημα αλλά ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ και μάλιστα χαρούμενος αλλά και πνευματικός τρόπος ζωής και πιάνει όλες τις προεκτάσεις της ζωής του ανθρώπου. Αν θέλαμε μάθημα, δεν χρειαζόμασταν Κατηχητές. Το κάνανε και οι δάσκαλοι στο σχολείο.
Εδώ πρόκειται για κάτι πιο ζωτικό, αληθινό, πνευματικό και ψυχοσωτήριο. Αλλά αυτό θα το καταλάβουν σιγά-σιγά τα παιδιά. Στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή της προετοιμασίας έναρξης, ας αρχίσουμε με την ένταξη της χαράς στην ζωή των παιδιών.
Οπότε καλό θα ήταν να λάβουν χώρα κάποιες εύκολες αλλά απαραίτητες όσο και διασκεδαστικές προετοιμασίες, ώστε να γνωριστούν όλοι, παλιοί και καινούριοι φίλοι και κατηχητές.
Η ΠΡΩΤΗ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ: Ο ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΥ
Όποια ενορία σκοπεύει να ξεκινήσει ένα Κατηχητικό ή και να το συνεχίσει, το πρώτο πράγμα για το οποίο πρέπει να λάβει μέριμνα ο εφημέριος του ναού και οι κατηχητές είναι ο χώρος του κατηχητικού.
Ο χώρος αυτός πρέπει να βρεθεί έγκαιρα. Μπορεί να είναι στον γυναικονίτη του ναού ή στους ημιυπόγειους χώρους. Μέσα στον ναό ή σε μια γωνιά του χώρου για καφέ. Σε διπλανή αίθουσα που θα παραχωρήσει ο Δήμος ή η Κοινότητα ή σε χώρο που παραχωρεί το Σχολείο ή το Νηπιαγωγείο.
Όπου και να 'ναι ο χώρος αυτός πρέπει να είναι καθαρός, ευχάριστος, φτιαγμένος και προορισμένος για παιδιά (παρέχοντάς τους το δικό τους τραπέζι και μια βιβλιοθήκη για τα βιβλία και τα έργα τους αλλά και πανώ με τις ζωγραφιές τους) καθώς και να πληρεί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας, να είναι ζεστός και, κατά το δυνατόν, φωτεινός.
Έτσι, ξεχαρβαλωμένες μπρίζες, χαλασμένες τουαλέτες, επικίνδυνα σημεία στον χώρο (επικίνδυνα παράθυρα, πόρτες πολύ κοντά σε δρόμο κλπ.) ελλειπής τεχνητός φωτισμός, έλλειψη θέρμανσης καθώς και έλλειψη ησυχίας την ώρα του μαθήματος αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για την λειτουργία του κατηχητικού.
Σε οποιονδήποτε χώρο και να στεγάζεται το Κατηχητικό, την ώρα της συνάντησης των παιδιών δεν μπορεί κανείς να καθαρίζει πχ. με ηλεκτρική σκούπα, ή να γίνεται και μάθημα μουσικής συγχρόνως στον ίδιο χώρο, ή να απασχολούν τους κατηχητές στο καθάρισμα του χώρου και την παρασκευή καφέ για τους γονείς ενώ εκείνοι θα έπρεπε να βρίσκονται μαζί με τα παιδιά και να παραδίδουν το μάθημά τους.
Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδάκια αυτά του σημερινού Κατηχητικού είναι οι αυριανοί ενήλικες που θα στηρίξουν τον Ναό με την παρουσία τους εκεί αλλά και τον τόπο τους ως ζωτικό ανθρώπινο δυναμικό. Όσο πιο θετικά άτομα γίνουν και υγιείς χαρακτήρες διαμορφωθούν, τόσο η περιοχή όσο και η ενορία θα αναβαθμιστούν.
Απαιτείται κάθε σεβασμός προς αυτά τα παιδιά, σαν να επρόκειτο για ενήλικες, ενώ η άψογη λειτουργία του Κατηχητικού και ο σεβασμός στο έργο αλλά και το πρόσωπο των Κατηχητών πρέπει με κάθε τρόπο να διασφαλιστεί.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ
1. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ, ΟΜΑΔΙΚΑ ΚΑΙ ΜΗ
Αν υπάρχουν ήδη κατηχητές σε μία ενορία και μπορούν να ειδοποιηθούν έγκαιρα, θα ήταν ωραίο να οργανωθεί σε συνεργασία ένα ομαδικό παιχνίδι για τα παιδιά, κυνήγι θησαυρού ή, πιο εύκολο, να αγοραστούν φτηνά και απλά παιχνίδια εξωτερικού/εσωτερικού χώρου, όπως:
- Πλαστικές μπάλες και κορίνες μπόουλινγκ
- Παιδικό γκολφ
- Στόχος με πλαστικά βέλη με βεντούζα αλλά και
- στόχος με βελάκια μικρά με βέλκρο, ιδανικά για τον χώρο του κατηχητικού ή τον παιδότοπο (αν υπάρχει), όπου τα παιδιά μπορούν να παίζουν πριν και μετά το μάθημα. Αυτό βοηθάει ώστε να παραμένουν λίγο ακόμα στο κατηχητικό και να παίζουν όλα μαζί, αντί να φεύγουν αμέσως μόλις τελειώσει το μάθημα. Ενισχύει την φιλία και την ομαδικότητα.
- Κρίκοι
- Μικρή επιδαπέδια μπασκέτα
- Λάστιχο και σκοινάκι κλπ.
2. ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΕ ΠΑΙΔΟΤΟΠΟ
Μπορεί το ραντεβού να δοθεί σε έναν Παιδότοπο. Συχνά διαθέτει παιχνίδια ασυνήθιστα, που βέβαια δεν μπορούν να υπάρχουν στον προαύλιο χώρο της Εκκλησίας.
Αυτό μας δίνει και το έναυσμα, μία φορά το μήνα να καθιερώσουμε συνάντηση με τους γονείς και τα παιδιά του Κατηχητικού σε έναν παιδότοπο. Θα τους φέρει όλους πιο κοντά, που βέβαια είναι και το ζητόυμενο. Συχνά οι παιδότοποι αυτοί διαθέτουν παιχνίδια και για μεγαλύτερα παιδιά.
Ένας χώρος ιδανικός για μικρούς και μεγάλους εδώ, στην Κεφαλονιά, είναι το μπόουλινγκ στα Περατάτα (έξω από το Αργοστόλι).
Μεταξύ άλλων διαθέτει παιδότοπο και έξτρα παιχνίδια για μεγάλα παιδιά.
Προσφέρεται για διασκέδαση παιδιών και ενηλίκων αλλά και για καφέ, αναψυκτικό και πάρτυ.
Ακόμα ένας τόπος και τρόπος συνάντησης για τα παιδιά του Κατηχητικού και τους γονείς τους, μία φορά τον μήνα.
Διευκρίνηση: Οι συναντήσεις αυτές, είτε σε χώρους εντός ή εκτός του κατηχητικού ή του ναού, δεν πρέπει να αποφασιστούν αυθαίρετα από τους κατηχητές αλλά πάντα σε συμφωνία και με την ευλογία του εφημερίου του ναού. Αποσκοπούν δε στο να συσφίξουν τις σχέσεις μεταξύ γονέων-παιδιών και κατηχητών, ώστε να αποφευχθεί αυτή η αποξένωση που παρατηρείται όχι μόνο στις πόλεις πλέον αλλά και στην επαρχία.
Εάν υπάρχει η δυνατότητα, ο χώρος και η άδεια από τον εφημέριο του αού, μπορείτε να δημιουργήσετε έναν παιδότοπο σε μια μικρή γωνιά των αιθουσών του Ναού ή σε κοντινό χώρο.
Εδώ βλέπετε παιδότοπο σε αίθουσα κοινοτικού κέντρου δίπλα από την Εκκλησία. Σε άλλους ναούς, τέτοιος χώρος μπορεί να διατεθεί στις ημιυπόγειες αίθουσες ή στον χώρο του καφέ.
Ο παιδότοπος που βλέπετε είναι μόλις 12 τετραγωνικά. Το πιο ακριβό παιχνίδι ήταν το σπιτάκι του Γουίνι (το διαλέξαμε επειδή ήταν πιο χαμηλό από άλλα παιχνίδια).
Ο παιδότοπος διέθετε επίσης πλαστική τραμπάλα ζωάκι (κάτω δεξιά γωνία της φωτογραφίας), κούνια για μωρά (κάτω αριστερή γωνία της εικόνας), τραπεζάκι με καρέκλες και ομπρέλα, από τις καλοκαιρινές προσφορές μεγάλων σούπερ-μάρκετ καθώς και καρότσι για κούκλες, σπιτάκι Λιλού, τρέιλερ γιατρού και μαραγκού.
Δεν παραλείψαμε το "γκαζόν" (απαραίτητο) στο δάπεδο ενώ τους τοίχους διακοσμήσαμε με χειροτεχνίες που έφτιαξαν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο χάριν του Κατηχητικού (αφού ήλθαμε προηγουμένως σε συνεννόηση με τις νηπιαγωγούς).
Παιχνίδια και για μεγαλύτερα παιδιά:
Μαυροπίνακας με χρωματιστές κιμωλίες, στόχοι με μαγνητικά βελάκια στον τοίχο (ακίνδυνα), τραπέζι ζωγραφικής, ποδοσφαιράκι και κουτσό, καθώς και έναν σταντ με δανειστική βιβλιοθήκαι και κασετόφωνο (απαραίτητο) με κατηχητικά και παιδαγωγικά τραγούδια και ιστορίες.
Δίπλα στον παιδότοπο ήταν ο χώρος για τους γονείς, απ' όπου μπορούσαν να παρακολουθούν τα παιδιά τους πίνοντας καφέ ή αναψυκτικό και συζητώντας μεταξύ τους.
Διαθέταμε φυσικά μικρό ψύκτη νερού (επιτραπέζιο), βραστήρα για ζεστό νερό, και όλα τα απαραίτητα για καφέ (στιγμιαίο καφέ και ζάχαρη όλων των ειδών, γαλατάκια και βουτήματα που έφερναν οι γονείς).
Η "καφετέρια" των γονέων διατηρόταν από τις προσφορές των ίδιων σε καφέ, γλυκά και αναψυκτικά.
Σε άλλο Κατηχητικό δημιουργήσαμε έναν ακόμα μικρότερο παιδότοπο 4 τετρ. μέτρων. Η χαρά όμως των παιδιών δεν ήταν μικρότερη.
Η γωνιά των νηπίων είχε απαραίτητα τον μαυροπίνακα. Ο πίνακας είναι ό,τι πιο δημοφιλές και χρήσιμο για κάθε χώρο.
Σε φελιζόλ ζωγραφίσαμε με τα παιδιά αγγελάκια, εικόνες από την φύση και την Δημιουργία αλλά και αερόστατα, αεροπλάνα κλπ. και διακοσμήσαμε την οροφή και τους τοίχους.
Όταν τα παιδιά έρχονταν για κατηχητικό, έμπαιναν στην Ουρανούπολη.
3. ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Αυτό κάλλιστα μπορεί να γίνει και στον αγιασμό έναρξης των Κατηχητικών. Μπορείτε όμως να το κάνετε και τον Σεπτέμβρη, λίγο πριν ή λίγο μετά την έναρξη των σχολείων.
Σε συνεννόηση με κάποιο βιβλιοπωλείο, και ίσως κρατώντας ένα ποσοστό 10% από τις πωλήσεις για το Κατηχητικό, μπορείτε να εκθέσετε βιβλία παιδικά και εφηβικά αλλά και γραφική ύλη.
Στο Κατηχητικό που το εφαρμόσαμε είχε επιτυχία αφενός μεν γιατί η συνεννόηση και συνεργασία με το βιβλιοπωλείο ήταν άψογη αλλά και γιατί έγινε σε χωριό, οπότε διευκόλυνε τον κόσμο με την αγορά βιβλίων.
4. ΕΚΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΖΩΑ
Οι εκδρομές συνήθως γίνονται την Άνοιξη ή το Καλοκαίρι και όχι πριν ξεκινήσει το Κατηχητικό.
Σε κάποιο χωριό όμως, η προπαρασκευή του Κατηχητικού έγινε από το προηγούμενο Πάσχα με κατασκευή λαμπάδας, θερινά προγράμματα με κολύμβηση και χειροτεχνίες και το απόγειο της προετοιμασίας ήταν μία εκδρομή στην μονή Θεμάτων και την μονή Αγριλίων, στην περιοχή Σάμης.΄
Από το χωριό όπου θα πρωτοξεκινούσε το κατηχητικό ήρθαν μόνο...4 παιδιά.
Είδαμε Λάμα, παίξαμε κυνήγι θησαυρού στο δάσος και γνωρίσαμε δύο μοναστήρια με μοναδική φυσική ομορφιά.
Στις δραστηριότητες εντάξαμε ομαδικά/κατασκηνωτικά παιχνίδια (βλέπε ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ από αυτή την εκδρομή, στην σελίδα ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ του ιστολογίου αυτού).
Η εκδρομή αυτή συζητήθηκε τόσο πολύ στο χωριό εκείνο που, στην έναρξη του Κατηχητικού, 25 παιδιά κατέφθασαν περιμένοντας την επόμενη εκδρομή που θα κάναμε. Αυτή ήταν η πιο δυναμική ομάδα που είχα ποτέ σε κατηχητικό και τα παιδιά δέθηκαν τόσο πολύ μεταξύ τους που ανελλειπώς προσέρχονταν στις συναντήσεις μας ακόμα και με τις χειρότερες καιρικές συνθήκες.
5. ΒΟΛΤΑ ΜΕ ΜΟΝΙΠΠΟ
Μία βόλτα με το Μόνιππο ΄(και κανονίζοντας βέβαια ειδική τιμή για τα παιδιά του Κατηχητικού) ενθουσίασε παιδιά και γονείς στην Σκάλα Κεφαλονιάς).
Η βόλτα αυτή έγινε τον Σεπτέμβρη πριν από την έναρξη της δεύτερης κατηχητικής χρονιάς εκεί στο χωριό, οπότε με μια μικρή ανακοίνωση και μερικά τηλεφωνήματα τα παιδιά μαζεύτηκαν.
Δεν ήταν δύσκολο, απλά στην πόλη θα χρειαστεί η ανακοίνωση αυτή να γίνει έγκαιρα.
6. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΖΩΟΛΟΓΙΚΟ ΚΗΠΟ Ή ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ
Ενδιαφέρουσα θα ήταν και μία επίσκεψη σε ζωολογικό κήπο ή οικολογικό-περιβαλλοντολογικό πάρκο.
Επάνω, η είσοδος του Ζωολογικού Κήπου Θεσσαλονίκης
και κάτω εικόνες από το Πάρκο Περιβαλλοντολογικής Ευαισθητοποίησης Ανδρέας Τρίτσης στην Αθήνα.
Θα μπορούσαν όλοι να εκκλησιαστούν το πρωί στο παρεκκλήσι του Πάρκου και στην συνέχεια να ακολουθήσει η επίσκεψη στους χώρους του.
Περισσότερες φωτογραφίες εδώ.
Φυσικά μια τέτοια επίσκεψη μπορεί να αποτελέσει και στόχο εκδρομής και ενδιάμεσα ή κατά την λήξη της κατηχητικής χρονιάς. Ενημερωθείτε για τα ειδικά προγράμματα σε τέτοιους χώρους.
Ίσως αυτή η επαφή με την φύση, ειδικά για τα παιδιά των πόλεων, να αποτελεί το καλύτερο έναυσμα για το μάθημα της Δημιουργίας του Κόσμου στο Κατηχητικό. Στοιχεία του μαθήματος ή και όλο το μάθημα θα μπορούσε να γίνει σε έναν τέτοιο οικολογικό χώρο ή ζωολογικό κήπο.
Κάποια από τα Κατηχητικά που ανέλαβα, είτε ξεκινούσαν για πρώτη φορά στην συγκεκριμένη ενορία είτε είχαν χρόνια να λειτουργήσουν, με αποτέλεσμα τα νέα παιδιά και ειδικά τα μικρότερα, να μην έχουν ξαναδει ή ακούσει για κατηχητικό.
Με αυτές τις προετοιμασίες που σας αναφέραμε παραπάνω καθώς και με τα ΘΕΡΙΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ που έχουμε αναφέρει στο ιστολόγιο αυτό ξεκινήσαμε και προχωρήσαμε πολύ καλά. Απαιτούν βέβαια ενασχόληση αλλά αυτή είναι ευχάριστη και αξίζει τον κόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου